MSDS چیست؟

MSDS مخفف (Material Safety Data Sheet) یا «برگه اطلاعات ایمنی مواد» به نوعی دفترچه راهنمای یک ماده شیمیایی محسوب می شود که اطلاعاتی در مورد ماهیت ماده، شناخت عوامل خطر بالقوه و راه های کنترل آن، در اختیار ما می گذارد.

MSDS  در سایت های تولید کننده مواد شیمیایی گاها با SDS نشان داده می شود. از سال 2004 انستیتو ملی استاندارد امریکا یک فرمت 16 قسمتی را برای آن پیشنهاد داده است که امروزه تقریبا اکثر کشورهای دنیا آن را پذیرفته اند.

فایده MSDS چیست؟

وجود برگه اطلاعات ایمنی در کنار ماده مورد نظر، اطلاعاتی در اختیار مصرف کننده قرار می دهد که مصرف کننده با آگاهی از ماهیت آتی ماده مزبور، قادر خواهد بود از خطرات و ضایعات ناشی از استفاده، جابجایی و انبارش نادرست آن در امان باشد. بدین ترتیب که اطلاعات مندرج در MSDS هر ماده ای بیانگر این است که نحوه صحیح استفاده از آن باید چگونه باشد، در چه درجه حرارت و چه نوع محیطی باید نگهداری شود، در انبارش و جابجایی آن چه نکات ایمنی باید رعایت شود و در صورت بروز خطر نحوه مقابله با عوارض آن ماده چگونه خواهد بود.

راهنمای استفاده از برگه های MSDS

برگه های موجود در این صفحه  توسط شبکه آزمایشگاه های علمی ایران (شاعا) انتخاب و به فارسی برگردانده شده است. فایل های فشرده بر حسب حروف الفبایی ماده ها تنظیم شده است. پیشنهاد می شود قبل از استفاده از برگه ها، فایل راهنمای استفاده از برگه های MSDS را مطالعه نمایید.

 

فایل راهنما

فایل برگه های  MSDSاز A-D

فایل برگه های  MSDSاز E-N

فایل برگه های  MSDSاز O-Z